•Menjadi normal tidak penting tapi yang paling utama diterima dan disayangi seadanya.

Jumaat, Ogos 27, 2010

Pusat Pembangunan OKU

Persatuan Insani telah merancang untuk menubuhkan sebuah pusat untuk OKU yang berminat dalam bidang jahitan, membaiki peralatan letrik dan membuat batu bata. Pusat itu dinamakan Pusat Pembangunan Orang Kurang Upaya (PPOKU). Untuk merealisasikan projek itu satu salinan kertas kerja yang disediakan oleh Setiausaha telah dihantar kepada Kedutaan Jepun di bawah program kebajikan.

Kertas kerja itu telah menarik perhatian pihak kedutaan Jepun dan pada 26.8.2010 Setiausaha ketiganya iaitu Noriko Hayakawa telah datang melawat pejabat Persatuan Insani dan tapak projek di Kg. Raja, Machang Kelantan unuk mendapatkan maklumat lanjut.

Tujuan Pusat Pembangunan OKU (PPOK).

  1. Sebuah pusat menimba kemahiran altenatif yang lebih mesra komuniti kerana diadakan dalam suasana kemasyarakatan.
  2. Memberi peluang OKU yang telah mendapat kemahiran dari institusi kerajaan atau swasta mengembangkan ilmunya dan seterusnya menjana sumber pendapatan.
  3. Memberi peluang OKU yang tidak berkemahiran yang tidak berpeluang menghadirkan diri ke institusi kemahiran kerajaan atau swasta mendapatkan ilmu daripada OKU yang berkemahiran untuk berdikari.
  4. Sebagai tempat menjalankan aktiviti berfaedah supaya masa mereka tidak disia-siakan kerana kecacatan.
  5. Mendidik OKU supaya tidak selalu mengharap belas ihsan orang ramai.
  6. Sebagai tempat mencari rezeki yang halal.
Pihak persatuan berharap projek ini akan berjaya dan menjadi pemangkin kepada pembangunan OKU seluruh negeri Kelantan terutamanya.



Tiada ulasan: